دلم لاله عاشق

مطالب مختلف

دلم لاله عاشق

مطالب مختلف

معجزات و کرامات

تهیه و پخش فیلم فاطیما در سه نوبت با فاصله زمانى کوتاه
در کشور پرتغال شهرى است بنام فاطمه (فاطیما) که زیارتگاه بسیار مهمى در آن واقع است که همه ساله محل رفت و آمد جمعیت‏هاى بسیارى مى‏باشد که براى گرفتن شفاى خود و دعا براى رفع انواع مشکلات و سختیهاى زندگى، به آنجا مراجعه مى‏نمایند.
در سال 1917 میلادى، سه نوجوان اعلام کردند که در این محل، شاهد ظهور بانوئى درخشنده بوده‏اند، بنام فاطیما دختر پیامبر، که به دنبال جریانات مهم دیگرى که رخ داد، توجه عمومى، به دهکده آنها جلب گردید، و با گذشت زمان، زیارتگاه مهم و بزرگى شکل گرفت.

تهیه و پخش فیلم فاطیما در سه نوبت با فاصله زمانى کوتاه
در کشور پرتغال شهرى است بنام فاطمه (فاطیما) که زیارتگاه بسیار مهمى در آن واقع است که همه ساله محل رفت و آمد جمعیت‏هاى بسیارى مى‏باشد که براى گرفتن شفاى خود و دعا براى رفع انواع مشکلات و سختیهاى زندگى، به آنجا مراجعه مى‏نمایند.
در سال 1917 میلادى، سه نوجوان اعلام کردند که در این محل، شاهد ظهور بانوئى درخشنده بوده‏اند، بنام فاطیما دختر پیامبر، که به دنبال جریانات مهم دیگرى که رخ داد، توجه عمومى، به دهکده آنها جلب گردید، و با گذشت زمان، زیارتگاه مهم و بزرگى شکل گرفت.

نشانه‏هاى قابل توجه و با ارزش در این جریان وجود دارد که به خوبى نشان مى‏دهد بانوى درخشنده یاد شده، فاطمه زهرا(س) دختر پیامبر اسلام (ص) مى‏باشند.
پاپ، ژان پل دوم، رهبر کاتولیک‏هاى جهان، معتقد است که:
در پناه نام فاطمه از مرگ نجات یافته است
وى در سفرى به پرتغال، تصمیم گرفت به شهر فاطمه برود، بخاطر اینکه ده سال قبل از آن تاریخ، از مرگ نجات یافته بود، ونجات خود را در پناه نام فاطمه مى‏دانست، و به خاطر برگزارى مراسم شکرگزارى، تصمیم گرفته بود که به آن مکان مقدس برود

روزنامه رسالت یکشنبه 22 اردیبهشت 28-1370 شوال 1411 شماره 1539 صفحه 16 به نقل از خبرگزارى جمهورى اسلامى

در سال 1375 و 1417 قمرى فیلم بسیار جالب و مستندى از شهر فاطمه (فاطیما) و برنامه دعا و استغاثه‏هاى عظیمى که انجام مى‏شود، و سیل عظیم زائران که به این مرکز دعا و نیایش مى‏آیند، توسط برخى از ایرانیان تهیه گردید، و از تلویزیون جمهورى اسلامى ایران پخش گردید، و آنچنان مورد استقبال شدید علاقمندان به فاطمه زهرا(س) قرار گرفت، که سیل تقاضاى علاقمندان براى پخش مکرر آن، مسؤولین سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران را، موظف نمود که با فاصله نزدیک زمانى، براى بار دوم، فیلم یاد شده را پخش نمایند، و هم چنین تقاضاى مکرر و فراوان، آنها را به پخش فیلم براى سومین بار تشویق نمود، که چنین تکرارى، آن هم با فاصله نزدیک (در ایام فاطمیه اول و دوم) جلب توجه نمود، و نشان دهنده علاقه همه اقشار جامعه نسبت به فاطمه زهرا(س) بود.
و جالب است که علاقمندان بسیارى با تهیه فیلم ویدئوئى از این گزارش، خاطره شیرین آن را در زندگى خود با تهیه فیلم آن) نگهدارى نمودند و مؤسسه‏هاى تکثیر فیلم‏هاى ویدئوئى، هزاران نسخه از این فیلم را تهیه نموده، و به فروش رسانیدند.
فیلم یاد شده که تصاویر جالبى را از سه نوجوان مدعى دیدار فاطیما، و زیارتگاه یاد شده، و چگونگى ازدحام زائران در زیارتگاه فاطیما، و حرکت آنها با پاى پیاده و یا با کنده‏هاى زانو را نشان مى‏دهد، و هم چنین مجسمه سفید فاطیما را که چادر بر سر دارد و تسبیح به دست دارد (که از نشانه‏هاى یک بانوى مسلمان مى‏باشد) در حالیکه سیل دعاکنندگان و پناهندگان در اطراف آن مجسمه، به نیایش و توسل مشغولند، به نمایش گزارده است، و همراه نمایش تصاویر یاد شده، گزارش جالبى را از تاریخچه دهکده و زیارتگاه فاطیما، عرضه نموده است که ذیلاً تقدیم علاقمندان حضرت زهرا(س) مى‏نمایم.

بسم الله الرحمن الرحیم

شنیدن نام دهکده فاطیما ما را با واقعه‏اى تاریخى آشنا کرد، و با منطقه‏اى در جغرافیاى جهان، آنجا که نام فاطمه از مرزهاى اسلام فراتر رفته، و به گونه‏اى عجیب بین ادیان الهى سایه افکنده است. فاطیما در قاره اروپا درکشور کوچک پرتغال میان محبان خود سالهاست که خیمه تضرع و دعا افکنده است، آنان که در عصر خلأ معنویت، در جهان تیره مأوائى ندارند هر سال به سوى فاطیما مى‏شتابند، و از بانوى صاحب تسبیح، طلب شفاعت مى‏کنند، فاطیما در ذهن آنان مظهر نور و درخشش زهرائى است، فاطیما در نگاه آنان دخت پیامبر است، و بانوى صاحب تسبیح، فاطیما نداى ظهور منجى حقیقى در عالم است، آنان از فاطیما شفا مى‏گیرند، و براى او نذر مى‏کنند، واز فرسنگها راه، مسیر زیارت را با پاى پیاده و زانوان زخمى مى‏پیمایند، هیچکس نیست که منکر معجزه فاطیما در جهان تشنه معنویت باشد، و هیچکس نیست که از فاطیما، خاطره شفا و تزکیه نفس خویش را با خود به شهر دیگرى باز نگرداند، و سال را با خاطره زیارت فاطیما به پایان نبرد و هیچکس نیست که صداى زنگهاى برج بلند فاطیما را بشنود و به معجزه فاطیما نیندیشد
کشور پرتغال در بخش غربى شبه جزیره ایبرى، و بر کرانه اقیانوس اطلس، و در مغرب اسپانیا قرار گرفته است، و اگر چه پس از پایان 5 قرن سلطنت فاتحان مسلمان، از اواخر قرن 11 میلادى مناره‏هاى بلند مساجد تبدیل به برجهاى کلیسا شده، اما بیش از نیم قرن است که نام دخت پیامبر بر بلندترین برج کلیساى دهکده فاطیما مى‏درخشد. آرى مناره‏ها تبدیل به برجها شدند، و فاتحان مسلمان سال 710 میلادى از پرتغال هجرت کردند، اما نام حضرت فاطیما هرگز از قلوب مردم پرتغال و مناطق اطراف محو نگشت.
واقعه‏اى که در سال 1917 م در پرتغال روى داد، سرچشمه‏اى شد که فاطیما را از قلبها به زبانها، و سپس به سنتى ویژه، در تاریخ اعتقادات عمیق مردم پرتغال تبدیل کرد.
فاطیما دهکده‏اى که در پى استقبال خیل بى شمار زائران، اکنون به یک شهر زیارتى تبدیل شده است، مانند تمام شهرهاى زیارتى دنیا، یعنى وجود یک مراد، بنام فاطیما، و یک بقعه و زیارتگاه و قدمگاههائى که زائران و مشتاقان به آنحا مى‏آیند. چهره جدید شهر نتوانسته است خصوصیات قدیمى این شهر را محو سازد، مسلمین در سال 710 م وارد شبه جزیره ایبرى شدند، و خاطره حضور فاتحان مسلمانى همچون عبدالرحمن، هرگز از ذهن و دل مردم پرتغال محو نشده است، وجود نامهائى همچون الجیش و الغربى بر تارک خیابانهاى شهر تا امروز خبر از وجود مسلمین در این شهر را دارد. مردم شبه جزیره ایبرى بسیارى از آداب و رسوم و حرفه هائى را که بوسیله فاتحان مسلمان آورده شده، پذیرفتند، و همچنان حفظ کرده‏اند، روش سنتى کشاورزى، حجاب زنان، و آشنائى دیرینه مردم با معتقدات اسلامى، نشانه‏اى از این پذیرش است. در جاى جاى این منطقه مى‏توان حضور فاتحان مسلمان را حس کرد. در این میان آنچه بیش از همه انسان را به سده‏هاى اول اسلام مرجوع مى‏دهد، خاطره بانوئى است که کودکان راستگوى روستا او را به نام فاطیما و بانوى صاحب تسبیح مى‏دانند و معرفى نموده‏اند.
واقعه از آنجاآغاز مى‏شود که سه کودک روستائى، در اطراف دهکده چشم بر حقیقتى مى‏گشایند که بعد از آن ریشه عقیده مردم آن منطقه مى‏شود.
جیکا 7 ساله فرانسیکو 9 ساله و لوسیا 10 ساله. شاهد اصلى این واقعه، لوسیا است، و واقعه از زبان این سه کودک اینچنین نقل شده است.
در سال 1916 میلادى، یک سال قبل از دیدار با بانوى درخشنده، فرشته‏اى بر ما ظاهر شد، و 3 بار این گفته را تکرار کرد: من فرشته صلح هستم، خدایا من ایمان دارم، و باور دارم و عشق مى‏ورزم بتو، و من طلب استغفار مى‏کنم از آنان که باور ندارند، و عشق نمى‏ورزند، و ایمان ندارند. فرشته 2 بار دیگر در تابستان و پائیز بر آنها ظاهر شد، و هر بار یک چیز را از آنان خواهش کرد: قربانى بدهند و استغفار کنند براى گناهکاران، و دعا کنند براى متحول شدن آنها، این 3 برخورد بود که بچه‏ها را براى دیدن بانوى صاحب تسبیح آماده کرد. در سال 1917 میلادى بچه‏ها 2 بار نور درخشنده‏اى را دیدند، و سپس بر بالاى درخت بلوط نور عظیمى ظاهر شد، بانوئى درخشنده‏تر از خورشید، بنام فاطیما، او فرمود نمى‏خواهم شما را بترسانم، بچه‏ها گفتند شما کیستید؟ فرمود من فاطمه دختر پیامبر گفتند شما از کجا آمده‏اید؟ فرمود من از بهشت آمده‏ام گفتند از ما چه مى‏خواهید؟ فرمود من آمده‏ام از شما بخواهم باز اینجا بیائید، بعد به شما خواهم گفت که از شما چه مى‏خواهم. بانوى صاحب تسبیح بعد از آن هر ماه ظاهر شد، از ماه مى تا4 اکتبر، در آخرین و ششمین دیدار او، معجزه بزرگى را در مقابل دیدگان 70000 نفر جمعیتى که گرد آمده بودند، نمایان ساخت. در برابر دیدگان منتظر جمعیت، باران بطور ناگهانى ایستاد، و ناگهان خورشید به لرزش درآمد، و ایستاد، و دوباره چرخید و ایستاد، بطورى که مردم احساس کردند هر لحظه مى‏رود که خورشید بر آنان فرود آید، پس از این واقعه خورشید به جاى اول خود بازگشت، و به همان درخشش معمول و زیباى خود ادامه داد. اولین عکس از این واقعه، در روزنامه لیبون در 5 اکتبر همان سال منتشر شد، خبر همین واقعه هم بود که چشم جستجو گر خیل مشتاقان را متوجه مدعاى سه بچه روستائى کرد، و هم اکنون دیگر هر آنچه که مى‏گفتند، مورد قبول افرادى بود که به چشم خویش نخستین کرامت حضرت فاطمه را دیده بودند.
لوسیا وارد زندگى مذهبى شد، و زنده ماند زیرا که عهد کرده بود با بانو که در ترویج عبودیت تلاش کند، و زنده بماند، فرانسیسکو و جسیکا، در 3 و 4 سال بعد، در اثر بیمارى ریوى از بین رفتند.
لوسیا، هم صدا را شنید و هم سخن گفت و هم بانو را دید، جسیکا هم بانو را دید و هم صدایش را شنید، و فرانسیسکو فقط بانو را دید.
حقانیت بچه‏ها را ابتدا پدر و مادر آنها باور مى‏کردند، چرا که مى‏گفتند: آنها در زندگى هرگز دروغ نگفته‏اند. در هر حال، نه تنها مرگ دو کودک کوچک از حق اعتقاد آنان نکاست، بلکه چون بانوى درخشنده به 2 کودک قول داده بود که آندو را به بهشت ببرد، اعتقاد آنها را نسبت به عمق مسئله افزود، این کودکان در چشم مردم کودکانى مقدس و مذهبى شده‏اند.
در سال 1919 عبادتگاهى در دهکده فاطمیا ساخته شد، و 3 سال بعد توسط افراد متعصب منفجر شد، ولى بعد از مدتى دوباره برپاگشت.
در سال 1928 اولین سنگ ساختمان اصلى بنا نهاده شد، در سال 1930 استعف لیبریا اجازه برگذارى آئین پاک فاطیما را صادر کرد، اجازه کلیسا در سال 1932 براى برگزارى مراسم عبادت بانوى ما فاطیما بود، که سرانجام در سال 1353 به این زیارتگاه پشتوانه‏اى رسمى داد، اگرچه این همه فقط در جهان سیاست مى‏گذشت، ولى قلوب مردم از همان روز وقوع واقعه خورشید، دهکده فاطیما محلى براى زیارت قلوب مردم شد.
هر ساله در 13 ماه مى، دوستداران فاطیما از تمامى نقاط پرتغال، و کشورهاى اطراف براى زیارت و نیز دعا و توبه، و طلب شفا و تزکیه روح به این منطقه مى‏آیند، رخسار معنوى این سفر، رخسارى بس شگفت آور است، شهر بانوى صاحب تسبیح، آنجا که آنچنان اثرى عمیق در قلوب زائران قرار داده، که هر ساله آنها را به آنجا مى‏کشاند، آنجا مردم از حضرت فاطیما شفا مى‏گیرند، از او طلب شفاعت مى‏کنند، و خود را مدیون دعاى مستجاب بزرگ بانوى درخشنده مى‏دانند.
هیچکس نمى‏تواند کرامت جارى در بستر این واقعه تاریخى را کتمان سازد، که موج روز افزون جمعیت مشتاق زیارت فاطیما موجى نیست که بتوان در برابر عظمت پرشگفتى آن، با کتمان و پرده پوشى بر خاست ، شهر فاطیما در پشت این اعتقاد هاست که چهره‏اى از توسل و اکرام بین پیدا کرده است، هر کسى با آئین مرسوم خاص خود از فاطیما تجلیل مى‏کند، نذر شمعها، با پاى پیاده به زیارت آمدن‏ها، به پا داشتن مراسم شب احیاء و دعا، برگزار کردن مراسم ذکر و انابه، همه و همه جلوه‏اى از توسل قلبى مردم به حضرت فاطیما است، در این بین ذکر تسبیحات از همه بیشتر رواج دارد، که در آخرین دیدار بانوى بزرگ اسلام، از مردم خواسته است که هر روز به این تسبیحات ادامه دهند. این تسبیحات به زبانهاى مختلف است، و از مهمترین ادعیه در مراسم پاک بانوى فاطیما است. زوار مى‏آیند تا مجسمه سفید را به یاد حضرت فاطیما ببینند، همه برگرد مجسمه براى درخواست و تشکر بسیج مى‏شوند، برخى التماس دعا دارند، و برخى طلب شفاعت و بازگشت ایمان به قلبهاى آنان. آنان در انتظار طلوع خورشید عدالت از فاطیما طلب عوض شدن زندگیشان را مى‏نمایند، معمولا اتفاق نمى‏افتد کسى دلت خالى از شهر فاطیما برگردد.
در سمت چپ عبادتگاه، بیماران براى طلب شفا یا طلب قدرت تحمل بیمارى، شب را به انتظار صبح، در حال احیاء به سر مى‏برند، هیچ زبانى یاراى بیان آن جاذبه عمیق را ندارد که میان این مردم و توسل به این بانو ره گشوده است این همه صبر و شکیب در محیا شدن براى بزرگداشت خاطره دیدار این بانوى بزرگ آیا عجیب نیست؟آیا عجیب نیست که این مردم در سفرى از جهان مسیحیت به جان اسلام دخیل عشق و انابه و ارادت عجیب خود را نسبت به دخت پیامبر گرامى اسلام مى‏بندند.

آنان براى فاطیما نذر مى‏کنند، و کلیومترها راه را با پاى پیاده و زانوانى زخمى مى‏پیمایند، تا به او برسند و بار سنگین دردهاى خویش را در جهان تشنه معرفت، به حقیقتى بسپارند که در نظر آنان سمبل نجات و پاکى و رستگارى است، که اگر این نیست چیست این موج جمعیت و تبلور احساس

این مردم هر آنچه از مذهب مى‏شناسند، در حد وسع و فهم و توان خود، به پاى فاطیما مى‏ریزند، آنان به تصورات خود از قداست فاطیما در آئینى پاک و روحانى جسمیت مى‏بخشد.
موج حضور مردم هر ساله در این مراسم افزایش مى‏یابد، و آنان که مى‏بینند و آنان که نمى‏فهمند و حقیقت حضور فاطیما را در این شهر مقدس حس مى‏کنند، آنان را که ندیده‏اند، و آنها را که نمى‏فهمند، و آنان را که تشنه حقیقت حضورهاى نورانى در جامعه‏اى بى ولایتند، به سمت ولایت فاطمه مى‏خوانند
محل یکى از این دیدارها در کنار چاه خانه پدر لوسیا است که در آنجا آنها با حضرت زهرا آشنا شدند

اشاره است، به دیدارهائى که در سال 1917 سه نوجوان دهکده، داشته‏اند و در اول داستان، مورد اشاره قرار گرفت

در 13 مى1967 پاپ ژان پل ششم در پنجاهمین سالگرد آئین فاطیما شرکت کرد
در 13 مى1982 پاپ ژان پل دوم براى تشکر از حفظ جان خود به زیارت فاطیما آمد
شب اصلى دعا شب 13 ماه مى است که به وصیت بانوى صاحب تسبیح باید به دعا و تسبیح و استغفار سپرى شود، این درسى است که مردم از فاطیما گرفتم و به ساحت باورهاى قلبى و قبلى خویش افزوده‏اند، و این چنین است که مراسم فاطیما، از واقعه‏اى که مى‏توانست در تاریخ فراموشى سپرده شود، اکنون به گواه شاهدان، تبدیل به یک محل عبادت در شهر فاطیما شده است، خواه معرفت به فاطمه داشته باشند یا نداشته باشند، و باید گفت که اکنون حضرت فاطیما مظهر برآوردن آرزوهاى مردم این بخش جهان شده، و موج روز افزون فاطیما، به شهر فاطیما، ابعاد گسترده بین المللى داده است، و این فقط تأثیر نام است، چه رسد به پیام، آنهم بر قلب مردمى که نام فاطمه را بر دختران خود مى‏گذارند.
زوار در آخرین مرحله آئین فاطیما، در هنگام خداحافظى، این جملات را زمزمه مى‏کنند:
بانوى ما، فاطیما، بانوى صاحب تسبیح، بانوى درخشنده، من اکنون مجبورم از تو جدا شوم، اما از خدا مى‏خواهم این آخرین دیدار من با تو نباشد، و همیشه این التماس و شوق در وجود من زنده باشد، یا فاطمه خداحافظ اى بانوى پاک ما
نکته‏هائى مهم درپخش مجدد فیلم فاطیما، سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران (شبکه دوم) میزگردى را ترتیب داده و پخش نمود، که چند نفر از دست اندرکاران تهیه فیلم و گزارش شهر زیارتى فاطمیا، نکات مهمى را در توضیح محتوى و چگونگى برنامه فیلم یاد شده. بیان نمودند، که ذیلا به چند مورد از آنها اشاره مى‏نمائیم
1 در منطقه‏اى که شهر فاطیما، قرار گرفته، نام فاطیما فراوان است، و از اسم هائى است که مورد علاقه شدید مى‏باشد،
و نه تنها در پرتغال بلکه در غرب اسپانیا و جنوب فرانسه نیز همین علاقه وجود دارد، بلکه علاقه به فاطیما در بسیارى از قسمت‏هاى آسیا و افریقا نیز موجود مى‏باشد.
2 کلیپ هائى بنام فاطیما وجود دارد (که این نشان دهنده توجه عمیق مردم آن مناطق به بانوى بزرگ، فاطیما است)
3 جایگاهها و قدمگاههائى در کشورهاى مختلف، بنام فاطمه (فاطیما) وجود دارد.
4 از سراسر جهان براى زیارت شهر فاطیما مى‏آیند
5 عنوان بانوى صاحب تسبیح، نشانه جالبى است براى اینکه مقصود از فاطیما، فاطمه زهرا هستند، زیرا آنحضرت هستند که تسبیحات مخصوص و مشهور دارند (تسبیحات حضرت زهرا(س)).
6 بانوى درخشنده مرادف و هم معناى زهرا است، و درخشنده‏تر از خورشید، اشاره به معنى زهرة الزهرا است
7 در فیلم مستندى که کلیسا ساخته است، در آن فیلم نام (فاطیما، دختر محمد) ذکر شده است (که به صراحت نشان مى‏دهد که فاطیما، حتما همان فاطمه زهرا دختر پیامبر گرامى اسلام، حضرت محمد(ص) مى‏باشند)
8 گاهى تعبیر مى‏شود به بانوى پاک، که مرادف به طاهره و صدیقه طاهره مى‏باشد.
9 در مورد فاطیما محزون بودن مطرح شده است، که مى‏دانیم در اواخر عمر حضرت حزن و اندوه و گریه‏اى داشتند که در مورد هیچکدام از بانوان بزرگ تاریخ نظیر نداشته است
10 آمارهائى وجود دارد، از شفاهائى که به ثبت رسیده، و رقم آنها به 15000 مى‏رسد (که البته در این موارد، رقم موارد ثبت نشده، بسیار، بسیار بیشتر خواهد بود)
11 در همه جاى شهر فاطیما، این نام مقدس، روى تابلوها و در دید عموم وجود دارد
12 مردم آن شهر، با صراحت مى‏گفتند: فاطیما دختر پیامبر اسلام است
13 در آنجا مشهور بود که اگر کسى نام فاطیما داشته باشد، از آتش جهنم دور خواهد شد
14 در زیارت فاطیما، فقط پیران و سالخوردگان نبودند که به زیارت مى‏آمدند، بلکه جوآنهاو تحصیل کرده‏هاى فراوانى بودند که با عشق و علاقه فراوان و باورهاى جدى، براى عرض حاجت و استمداد معنوى آمده بودند
15 اسامى عربى، هنوز وجود دارد، و نشان مى‏دهد که این محیط با مسلمانها کاملا آشنا است
16 جمعیت هائى که مى‏آمدند، چه بسا مساحت طولانى رابا سر زانو و تسبیح به دست، مى‏پیمودند (و گاهى زانوها زخمى مى‏شود)
17 سیاه پوست و سفید پوست، پیر و جوان، زن و مرد، تحصیل کرده و عامى، خود را به فاطیما مى‏رسانند، و همه در قلبهایشان کشش و گرایش شدید معنوى وجود دارد
18 به معنى عالم، بازگشت انسانها به دین و معارف الهى و حالات روحانى و معنوى، به طور جدى و قطعى، احساس مى‏شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد